Ateliere Play4FinancialSkills Juniori

Abilitățile pentru viață joacă un rol fundamental în pregătirea tinerilor pentru liceu, facultate și carieră, dar mai ales pentru succesul personal.

Cum ne-am putea aștepta ca tinerii să își gestioneze proprii bani atunci când vor deveni adulți, dacă nu-i expunem la experiențe practice referitoare la bani?

Educația financiară ar trebui să fie un proces continuu, pentru că avem tendința de a presupune că oamenii vor învăța despre bani pe cont propriu. 

Este nevoie de o schimbare de paradigmă în ceea ce privește educația financiară.

Generația Y, părinții copiilor care fac parte din Gen Z și Gen Alpha, aleg să le ofere copiilor lor control financiar și mai multe cunoștințe despre bani de la o vârstă relativ fragedă. 

Deși unii critici susțin contrariul, și noi, la Școala de Valori, credem că înțelegerea valorii banilor este esențială.

Generația Alpha este cel mai recent segment de consumatori, cel mai în vârstă dintre tineri având doar 12 ani și, pentru că este prima generație complet digitală, putem presupune că tinerii vor fi clienți ai unor produse de orice fel, la o vârstă mult mai timpurie decât în trecut.

Vedem deja că din ce în ce mai multe companii își îndreaptă atenția către ei, pentru a dezvolta soluții destinate lor și ca atare, este esențial ca tinerii să învețe de timpuriu să câștige cu inteligență, să economisească și să investească cu consecvență, să dăruiască din puținul pe care-l au și să cheltuiască cu înțelepciune, asistați de părinții lor.

Părinte fiind, cel mai probabil nu-ți dorești să-ți vezi copiii eșuând, dar într-un mediu sigur și propice, acesta poate câștiga o experiență de învățare vitală. De aceea, vă invităm la atelierele Play4FinancialSkills! 

Educația financiară este o abilitate de bază pentru a trăi în societatea contemporană. 

Copiii cresc și se dezvoltă într-o lume din ce în ce mai nesigură și complexă, în care vor trebui să se ocupe de propriul viitor financiar, de timpuriu. 

Incapacitatea generală de a alege produsele financiare potrivite și, adesea, lipsa de interes pentru o planificare financiară solidă vin din nivelul scăzut de cultură financiară al societății, dar și din familie. 

Încă de la o vârstă fragedă, copiii trebuie să își dezvolte competențele necesare pentru a alege între diferite opțiuni de carieră și educație și pentru a gestiona orice fonduri discreționare pe care le pot avea, fie că provin din alocații sau din locuri de muncă cu jumătate de normă. Aceste fonduri pot implica utilizarea conturilor de economii sau a cardurilor bancare.


Dezvoltarea unei culturi financiare încă de timpuriu, îi pregătește pe copii pentru un succes financiar mai previzibil.

Atelierele P4FS Juniori sunt recomandate tinerilor cu vârsta 8 - 10 ani

Atelierele Play4FinancialSkills sunt simulări experiențiale bazate pe board game care necesită o strategie clară, gândire deductivă și inductivă, contribuie la stabilirea obiectivelor financiare și crește capacitatea participanților de a-și urmări scopurile, pentru că modelează comportamentul financiar și dezvoltă gândirea sistemică

Totodată, P4FS stimulează gândirea logică, activează memoria și dezvoltă abilitatea de a anticipa deciziile coechipierilor. Implicarea tinerilor în joc le îmbunătățește acestora încrederea de sine și ajută la exersarea abilităților lor cognitive esențiale, cum ar fi luarea deciziilor, gândirea strategică de nivel superior și rezolvarea problemelor.

Ghidate de un set de reguli, simulările P4FS reduc stresul, exersează răbdarea, provoacă amuzament și bună dispoziție, motivând jucătorii să se deconecteze de la problemele lor zilnice, pentru a imersa în lumea auto-descoperirii, pentru câteva ore.

Prin intermediul unor carduri de joc și a unui set de materiale practice, participanții trec printr-o suită de experiențe educaționale profunde, de la învățarea sau reamintirea unor noțiuni financiare cunoscute, la înțelegerea cognitivă a importanței menținerii standardului de viață pe toată durata acesteia, dar și cum să încorporeze afectiv faptul că orice proces educațional cere timp și o investiție de durată a energiei personale. Participanții învață vocabularul financiar, exersează limbajul bunăstării personale, află cum să-și (re)configureze un plan financiar pe măsura nevoilor și dorințelor proprii. Astfel, află cum timpul poate juca în favoarea lor dacă încep să-și investească veniturile câștigate, de timpuriu, descoperă că banii trebuie puși la treabă și că este esențial să se trezească mâine mai bogați decât astăzi. Pe scurt, în aceste exerciții, tinerii sunt expuși la experiențe surprinzătoare, menite să le remodeleze comportamentul financiar într-unul productiv și totodată, îi învață cum să-și transforme capitalul uman în capital financiar.

Cu Play4FinancialSkills Juniori, jucătorii își pot pune la bătaie cunoștințele și în același timp pot învăța cu „cărțile pe masă” noțiuni noi care mai târziu, dacă acestea vor fi aplicate în viața cotidiană, le vor putea modela comportamentul financiar.

Ghidați de profesori, consilieri, părinți sau frați/surori mai mari, tinerii pot explora lumea finanțelor personale într-o manieră inedită. Setul de carduri conține cuvinte din domeniul financiar (în limba română și corespondentul acestora în limba engleză) care exemplifică noțiuni financiare specifice, ancore vizuale ale conceptelor financiare, pilde și sfaturi de la oameni care au obținut succes financiar personal, precum și fraze educaționale de completat. 

Acesta este un joc care familiarizează și întărește vocabularul tinerilor atât cu termenii și definițiile cheie din educația financiară de bază, cât și să-i pună în mișcare și să interacționeze între ei pentru a-și crește nivelul de inteligență financiară.

Prin intermediul flash cardurilor, tinerii 8+ ani au ocazia să experimenteze reflecția personală, meta-învățarea, dezvoltarea rațiunii personale și învățarea auto-reglată.

Conținutul setului Play4FinancialSkills Juniori 

În atelierele Play4FinancialSkills Junior, copiii învață vocabularul financiar, exersează limbajul bunăstării personale, află cum să-și constituie un buget, găsesc răspuns la faptul de a-și amâna satisfacțiile imediate și cum pot să economisească pentru viitor.

În plus, ei descoperă secretul faptului de a dona în scopuri caritabile, află cum timpul poate juca în favoarea lor dacă încep să-și investească banii de buzunar pe piața bursieră, descoperă că banii trebuie puși la treabă și că este esențial să se trezească mâine mai bogați decât astăzi.

În Play4FinancialSkills, tinerii pot câștiga Pendo (moneda Școlii de Valori) pentru implicare și pentru îndeplinirea unor sarcini personale, precum stabilirea obiectivelor financiare, gestionarea banilor de buzunar, utilizarea unor instrumente financiare care vizează dezvoltarea proprie, crearea unui fond financiar pentru fapte bune, dar și a unuia pentru urgențe etc.

Ce spun participanții și trainerii Play4FinancialSkills Juniori?

˝Să mă joc Play4FinancialSkills a fost interesant, o activitate destul de frumoasă, care, sincer, mi-a făcut săptămâna mult mai bună. Am învățat multe skill-uri noi în investiții. Mi-ar plăcea să joc Play4FinancialSkills cu câțiva dintre prietenii mei.˝

Sorin, elev în clasa a X-a, la Liceul „Dumitru Tăuțan”, loc. Florești, Jud. Cluj

˝Elevilor le-a plăcut foarte mult să se joace și, mai ales, să câștige pendo (moneda P4FS și a Școlii de Valori). Și-au dat seama că cine riscă are mai mult de câștigat și asta le-a dat curajul să încerce mai mult. Au învățat și despre cum să-și gestioneze mai bine bugetul și că nu este așa de ușor cum pare. Elevii au avut și curiozități, ne-au întrebat de ce trebuie să aibă banii într-o categorie specială pentru cheltuieli, dacă au deja venituri.˝

Valentina,  trainer @ Școala de Valori, facilitator Play4FinancialSkills 

Îți mulțumim că alegi să sprijini educația!